image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt


Poprzez hasło "Każdy ma prawo podróżować" Komisja Europejska informuje wszystkie osoby z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej sprawności ruchowej o przysługujących im prawach i ułatwieniach w podróży, aby mogli swobodnie podróżować tak jak inni obywatele.

Jest to część Kampanii, której organizatorem jest Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Transportu i Mobilności.

Problemy z podróżowaniem wynikają najczęściej z zaawansowanego wieku, poziomu niepełnosprawności, kłopotów z poruszaniem się. Problem ten został dostrzeżony w Unii Europejskiej, dlatego też wprowadzono tam przepisy prawne przyznające wszystkim jednakowe prawa w podróży.
Osoby z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej sprawności ruchowej mają prawo do podróżowania po wszystkich krajach członkowskich UE na zasadach niedyskryminacyjnych oraz na jednakowych zasadach. Takie prawa przysługują zarówno w przypadku podróży lotniczych jak i kolejowych. Powinno się zapewniać takim osobom pomoc adekwatna do ich potrzeb. Taka pomoc jest nieodpłatna.

Wszystkie istotne informacje dostarczane niepełnosprawnym pasażerom powinny być przekazane w alternatywnych formach oraz w tych samych językach, co informacje dostępne dla pozostałych podróżnych.

Szczególne prawa osób z niepełnosprawnością na lotnisku to:
- zakaz odmowy przyjęcia rezerwacji na lot z powodu niepełnosprawności
- zakaz odmowy przyjęcia na pokład osoby niepełnosprawnej tylko z powodu niepełnosprawności
- dostosowanie form przekazu Informacji oraz rezerwacji do szczególnych potrzeb niepełnosprawnych
- pomoc w porcie lotniczym i na pokładzie samolotu.

W przypadku kolei osoby z niepełnosprawnością nie mogą być w żaden sposób dyskryminowane lub gorzej traktowane ze względu na swoją niepełnosprawność. Osoby te mają prawo do pomocy podczas podróży koleją. Potrzeba pomocy powinna być zgłoszona do przewoźnika telefonicznie lub pocztą elektroniczną 48 godzin przed planowanym terminem podróży.

W sprawach związanych z prawami pasażera należy kontaktować się z:

Urząd Transportu Kolejowego: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Tel: 801 04 40 80 ( w dni robocze w godz. 9:00-10:00)
Urząd Lotnictwa Cywilnego: 022 520 74 84
Kontakt dla instytucji, organizacji, stowarzyszeń chcących przystąpić do Kampanii oraz mediów: Paweł Marciniak, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., 22 826 84 05

Źródło: www.ipon.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.