image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt

Do założenia stowarzyszenia i zarejestrowania go w Krajowym Rejestrze Sądowym potrzeba 7 osób. Statut, który napiszą zakładający stowarzyszenie, nie będzie wysyłany do kontroli starosty, co powinno znacznie przyspieszyć procedurę zakładania NGO. Zobacz, co jeszcze ułatwia pracę społecznikom po wejściu w życie nowelizacji ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
7 osób zakłada stowarzyszenie, 7 dni ma sąd na rozpatrzenie wniosku. Od 20 maja 2016 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące zakładania i prowadzenia stowarzyszeń. O stowarzyszeniach zwykłych, których kształt w wyniku nowelizacji zmienił się najbardziej, pisaliśmy w ubiegłym tygodniu (zobacz: Stowarzyszenia zwykłe – dotacje są już dla Was!).
 
Dziś kolej na stowarzyszenia rejestrowe, czyli te, które rejestrują się w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ich też dotyczą poważne zmiany wprowadzone ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (tekst ustawy w aktach prawnych poradnik.ngo.pl).
 
7 osób. W Polsce kontrowersyjne, w Europie standardowe
 
Ze zmian, które dotyczą stowarzyszeń rejestrowych, zmniejszenie wymaganej liczby członków, to zmiana najważniejsza oraz symboliczna. Polskie przepisy upodobnią się w tym zakresie do przepisów innych krajów europejskich. 7 osób to kopia rozwiązań niemieckich, które działają już… 100 lat. Inne kraje wymagają nawet mniejszej liczby członków (wyjątek stanowi Grecja).
 
Mimo że stare przepisy – żądające co najmniej 15 osób – wyróżniały nas (negatywnie) na tle europejskich prawodawstw, to i tak omawiana tu zmiana spotkała się z krytyką. Wskazywano, że kilka osób to za mało, żeby działania takiej grupy nazwać społecznymi. Przewidywano również trudności w tworzeniu wymaganych organów - zarządu i organu kontroli wewnętrznej – zakładając bezpodstawnie, że każdy z nich musi mieć po trzech członków (a to miałoby powodować, że w 7-osobowym stowarzyszeniu prawie wszyscy są w organach, co również a priori postrzegano jako naganne).
 
O znaczeniu tej zmiany m.in. w kontekście wyborów "fundacja czy stowarzyszenie" oraz szansach na więcej zarejestrowanych stowarzyszeń pisała Monika Chrzczonowicz, zobacz: Stowarzyszeń nie będzie więcej, ale mogą lepiej działać.
 
Zmiana w ustawie dotyczy tylko liczby osób – wymaganej liczby członków założycieli. Natomiast warunki, jakie muszą spełnić członkowie założyciele, pozostały niezmienione. Dotyczy to zarówno kwestii obywatelstwa i miejsca zamieszkania, jak i możliwości przystępowania do stowarzyszeń osób małoletnich (zobacz: Zakładam stowarzyszenie po 20 maja 2016).
 
Drobną, choć praktyczną zmianą, która pojawiła się wraz z nowelizacją, jest rezygnacja z obowiązku powoływania komitetu założycielskiego. Do 20 maja 2016 r. społecznicy musieli go powołać, bo wymagały tego przepisy. Teraz komitet nie jest obowiązkowy. Ustawa nadal dopuszcza jego powstanie, ale nie nakazuje. Obowiązkowe jest wybranie zarządu.
 
W KRS – dużo, czy tylko trochę szybciej?
 
Autorzy nowelizacji chcieli ułatwić i przyspieszyć rejestrację stowarzyszeń. Dlatego w maju 2016 r. z ustawy zniknął 3-miesięczny termin na rozpoznanie wniosku o rejestrację stowarzyszenia. To powoduje, że zastosowanie będzie miał termin zapisany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Jednak termin 7-dniowy, zapisany w art. 20a ustawy o KRS, postrzegany jest często, szczególnie przez tych, którzy mają się do niego stosować, czyli przez sędziów i referendarzy, jako termin instrukcyjny. To oznacza (w uproszczeniu), że sąd stara się terminu trzymać, ale też jego przekroczenie nie rodzi poważniejszych konsekwencji.
 
Możliwe, że znacznie większy wpływ na realne skrócenie czasu potrzebnego do zarejestrowania stowarzyszenia, będzie miała likwidacja nadzoru starosty. Chodzi o tzw. nadzór prewencyjny, czyli właśnie podczas rejestracji. Starosta nadal sprawuje nadzór nad już działającymi stowarzyszeniami, choć nowelizacja wprowadziła dla tego nadzoru obostrzenia, które z założenia mają uchronić organizacje przed arbitralnym działaniem powiatu (zobacz: Nowelizacja stowarzyszeń. Zmiany dla organów nadzoru, Nowelizacja stowarzyszeń. Nadzór okiełznany, terminy krótsze).
 
Wracając do rejestracji w KRS: po wejściu w życie nowelizacji starosta stracił możliwość ingerowania w kształt statutów nowych stowarzyszeń. Wcześniej sąd wysyłał dokumenty rejestrowe nowo powstającego stowarzyszenia do organu nadzoru, a ten nierzadko zgłasza zastrzeżenia do statutu. Już sama procedura wymiany dokumentów między instytucjami była długotrwała. Potem sąd musiał pochylić się nad uwagami starosty, co zabierało czas.
 
Po 20 maja Sąd rejestrowy, zanim rozpatrzy wniosek o rejestrację stowarzyszenia w KRS, nie będzie musiał wysyłać do starosty dokumentów, czekać na odesłane uwagi, nie będzie musiał uwag nadzoru analizować. Prawdopodobnie właśnie to będzie miało największy wpływ na przyspieszenie rejestracji stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym.
 
Wynagradzanie pracy członków stowarzyszeń
 
Ustawa – Prawo o stowarzyszeniach mówi o tym, że działalność stowarzyszeń oparta jest na społecznej pracy członków. Zatrudnianie pracowników to jednak codzienność wielu (i marzenie jeszcze większej liczby) stowarzyszeń. Bez tego trudno wymagać od ngo profesjonalizmu i skutecznego rozwiązywania problemów społecznych. W stowarzyszeniach nierzadko zatrudnionymi są właśnie członkowie, w tym również członkowie wybrani do zarządów.
 
Wejście w życie przepisów ustawy o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach rozwiewa wątpliwości co do możliwości wynagradzania osób pracujących w stowarzyszeniach, również tych, które są członkami organizacji i zasiadają w ich władzach. Przepisy w brzmieniu po 20 maja 2016 r. wskazują, że możliwe jest wynagradzanie również członków zarządu.
 
W związku z zarządem pojawia się też nowy obowiązek – konieczność wyznaczenia osoby, która będzie podpisywać umowy z członkami zarządu. Ustawa wskazuje: "W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (zebrania delegatów)."
 
źródło: www.ngo.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.