image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt

Ministrowie transportu państw UE wypracowali w poniedziałek, 2 grudnia, porozumienie w sprawie reformy praw pasażerów kolei. Zyskać mają przede wszystkim osoby z niepełnosprawnością. Zharmonizowane mają zostać przepisy dotyczące klauzuli siły wyższej, zwalniającej z konieczności odszkodowań.

- Projekt, który dziś jest omawiany, znajduje akceptację, bo przede wszystkim wpisuje się w politykę tych państw UE, które widzą w przebudowie kolei przyszłość. Polska jest w tym liderem – powiedział w Brukseli szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Propozycja, którą zajmowali się ministrowie, zmienia rozporządzenie z 2007 r. mające zastosowanie do krajowych i międzynarodowych przewozów i usług kolejowych.

Państwa członkowskie zgodziły się co do określenia obowiązków, związanych ze świadczeniem usług transportu kolejowego osobom z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się. Chodzi m.in. o przypadki, kiedy na stacjach nie ma pracowników, a pociągi nie mają personelu towarzyszącego.

Nowe przepisy mają też zapewnić dostarczanie informacji na temat praw pasażerów, np. na bilecie będzie obowiązek umieszczenia streszczenia praw pasażera; jeżeli nie jest to możliwe, będzie obowiązek poinformowania go w inny sposób.

Rozporządzenie ma też wyjaśnić zasady dotyczące odszkodowań za utratę lub uszkodzenie sprzętu ułatwiającego poruszanie się. Nowe przepisy mają być stopniowo rozszerzane na określone usługi krajowe, które państwa członkowskie mogą obecnie zwalniać z przepisów, w szczególności, kiedy w grę wchodzi obowiązek użyteczności publicznej.

Stolice będą nadal mogły przyznawać zwolnienia, np. w odniesieniu do usług miejskich, podmiejskich i regionalnych, jednak nie do usług dalekobieżnych.

Stanowisko wypracowane przez ministrów mówi też o klauzuli siły wyższej.

„Przedsiębiorstwa kolejowe nie będą musiały wypłacać odszkodowań za opóźnienia lub odwołania w sytuacjach, których nie dało się uniknąć, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, poważne klęski żywiołowe lub osoby znajdujące się na torze. Zwolnienie nie będzie obejmowało strajków pracowników kolei” – podała Rada UE.

Zmiany w rozporządzeniu mają też zapewnić pasażerom łatwiejszy dostęp do informacji na temat wspólnych biletów. Jeżeli podróż będzie wymagać przesiadek, sprzedawca będzie musiał wcześniej poinformować pasażera, czy ma on wspólny bilet. Na biletach, które nie są wspólne, będzie musiała znajdować się wyraźna informacja w tej sprawie.

Nowelizacja ma też ułatwić przewóz rowerów pociągami, a także ustanowić ściślejsze procedury rozpatrywania skarg. Ostateczny kształt regulacji zostanie wypracowany w negocjacjach z udziałem Parlamentu Europejskiego.

źródło: www.niepelnosprawni.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.