Polski Związek Głuchych uruchamia od 1 kwietnia 2020 r. infolinię dla osób głuchych potrzebujących informacji w związku z epidemią COVID-19. Infolinia powstała dzięki wsparciu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, dotacji Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza oraz środkom własnym Polskiego Związku Głuchych.

Infolinia będzie działać przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Wszystko po to, by osoby głuche, na równi z pozostałymi obywatelami, miały stały dostęp do wsparcia i pomocy. Osoby głuche nie mogą, tak jak osoby słyszące, skorzystać z ogólnopolskiej infolinii telefonicznej w sprawie koronawirusa. Nie mogą też po prostu zadzwonić do placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wcześniej poruszaliśmy ten temat na naszym portalu.

Jak będzie działać infolinia
Infolinię będą obsługiwali tłumacze Polskiego Języka Migowego z całej Polski, którzy będą pracować w systemie zmianowym na smartphonach lub laptopach z dostępem do Internetu.
 
Osoba głucha będzie mogła zadzwonić na infolinię i uzyskać informacje na temat koronawirusa oraz sposobu postępowania w przypadku podejrzenia, że może być zarażona. Z infolinii,  oprócz osób z wadą słuchu, skorzystają też placówki służby zdrowia, służby ratownictwa medycznego. Może się okazać to kluczowe, bo ułatwi przeprowadzenie wywiadów lekarskich z pacjentami, przyśpieszy ewentualną diagnozę i leczenie.
 
Z tłumaczami  będzie można się połączyć za pośrednictwem następujących narzędzi:
komunikator skype login: Koronawirus-Tłumacz PJM
aplikacja tłumacz on-line języka migowego
komunikator IMO, który umożliwia połączenia na komputerze: nr  609 939 546.
- Głusi mają takie samo prawo do informacji jak wszyscy obywatele Polski. Musimy mieć narzędzie, które ten dostęp do informacji zagwarantuje. Infolinia to ułatwienie dla środowiska osób niesłyszących, ale również dla lekarzy, którzy mogą się od dziś wesprzeć pomocą tłumacza podczas kontaktu z osobą głuchą – podkreśla prezes Polskiego Związku Głuchych Krzysztof Kotyniewcz.

źródło: www.pfron.org.pl