image

Psycholog

Indywidualne wsparcie psychologicznie dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur psychologa

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

umów spotkanie

image

INFOLINIA: 800 200 258

Bezpłatna infolinia - kontakt z psychologiem

bezpłatna infolinia

wtorek i czwartek
15:00 - 20:00

800 200 258

image

Radca prawny

Bezpłatne porady prawne dla osób niepełnosprawnych oraz członków ich rodzin i opiekunów.

dyżur radcy prawnego

wtorek i czwartek
11:00 - 15:00

umów spotkanie

image

Specjaliści PION

Zapraszamy do osobistego kontaktu z naszymi specjalistami w Punkcie Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION.

biuro PION

poniedziałek - piątek
8:00 - 16:00

kontakt

Prawo cywilne nie reguluje zasad pozostawania w gotowości do świadczenia usług. Firmy muszą uważać, jeśli nie chcą płacić minimalnej stawki za ten czas.
Łączenie przepisów cywilnoprawnych (zlecenie i umowa o świadczenie usług) z tymi pracowniczymi (minimalne wynagrodzenie) powoduje wiele wątpliwości.
Jedna z nich wyniknęła już w trakcie stosowania 13-złotowej stawki godzinowej dla zlecenio- i usługobiorców. Dotyczy odpłatności za dyżurowanie. Wiele usług świadczonych na zleceniu polega na pozostawaniu w ciągłej gotowości do wykonania zadań (24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu). Chodzi np. o administratorów IT, którzy muszą być dostępni w razie usterki systemu elektronicznego firmy, lub serwisantów.
 
Gdyby takie osoby były zatrudniane na umowę o pracę, wówczas – zgodnie z art. 1515 k.p. – za czas dyżurowania pod telefonem nie przysługiwałoby im wynagrodzenie (należy się ono pracownikowi tylko w razie, gdyby w trakcie dyżuru wykonywał pracę). W przypadku umów cywilnoprawnych przepisy kodeksu cywilnego nie regulują tej kwestii. A to oznacza, że firmy nie mają 100-proc. pewności co do tego, czy zleceniobiorcom należy płacić 13 zł na godzinę tylko za czas faktycznej usługi świadczonej na wezwanie, czy także za cały dyżur. Oczywiście decydujące znaczenie w tym zakresie będzie miała interpretacja przepisów zastosowana przez Państwową Inspekcję Pracy. DGP wystąpił już do PIP o ustosunkowanie się do tego problemu, ale inspekcja odsyła w tej sprawie do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (redakcja skierowała już zapytanie do resortu i czeka na odpowiedź).
 
– W omawianej kwestii znacząca jest treść samej umowy zawartej przez strony. Dlatego zatrudniający powinni zachować ostrożność w tym zakresie – tłumaczy Adam Kraszewski, radca prawny z kancelarii Gessel.
 
Chodzi o to, aby umowa wyraźnie rozróżniała usługę – czyli świadczenie danych zadań na wezwanie firmy – od okresu dyżurowania. Bo zgodnie z nowelizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z 22 lipca 2016 r. (Dz.U. poz. 1265) 13-złotowa stawka przysługuje za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług, a nie za czas pozostawania w gotowości do ich wykonywania.
 
 
źródlo: www.popon.pl

Przekaż 1,5% dla Progresjibezpłatnie wypełnimy Twój PIT

Narzędzia relaksacyjne

Projekt współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
„Punkt Informacji dla Osób Niepełnosprawnych PION” prowadzony jest przez Fundację Progresja.