Opaska, która wibracjami alarmuje osobę niesłyszącą o niebezpieczeństwie, aplikacja sygnalizująca osobom niewidomym przeszkody na drodze oraz system przekształcający dźwięk na napisy, co umożliwia odbiór mediów osobom głuchym – to rozwiązania, które zyskały największe uznanie w oczach jurorów podczas drugiej edycji Hackathonu+.
Ten organizowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju maraton projektowania odbył się w weekend (23-24 listopada 2019 r.) na Stadionie Narodowym w Warszawie.
- Uważam, że konkurs stał na bardzo wysokim poziomie. Zaprojektowane aplikacje były niezwykle innowacyjne i z pewnością przyczynią się do przełamania wielu barier, a także ułatwią życie osobom z niepełnosprawnościami – mówiła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Przed wręczeniem nagród pani minister żartowała, że ma swoich faworytów i wierzy, że jury podejmie właściwe decyzje. Jej stwierdzenie wywołało salwę śmiechu. Dopytywana później, jak poszło jej faworytom odparła, że wprawdzie nie zdobyli żadnej z głównych nagród, ale znaleźli się na scenie, wyróżnieni przez jednego z partnerów konkursu.
- Chodziło mi o twórców aplikacji, dzięki której można się porozumiewać za pomocą obrazków, symboli i znaków – wyjaśniła.
Na wykładach albo w pubie
Pierwszą nagrodę w wysokości 20 tys. zł zdobyli jednak programiści z krakowskiego zespołu hakje, którzy wpadli na pomysł, jak uczynić media dostępnymi dla osób niesłyszących.
- Nasza aplikacja Media+ dociera do dostępnych w internecie streamów. Jest to dźwięk pozbawiony szumów, który aplikacja przekształca na napisy, dokonując tzw. transkrypcji – tłumaczył Alexander Myronov, jeden z twórców zwycięskiego projektu. – Media+ możemy z powodzeniem stosować na wykładach czy w pubie, chcąc obejrzeć mecz ze znajomymi. Zapewnia dużo lepszą jakość transkrypcji, niż rozwiązania dotychczas dostępne na rynku.
Tegoroczny Hackathon+ obfitował w rozwiązania adresowane do osób, które mają problem ze słuchem. Programiści z zespołu Fabryka Dobra wywalczyli drugie miejsce projektując aplikację, która mierzy poziom hałasu i ostrzega osobę niesłyszącą, że w jej pobliżu dzieje się coś niepokojącego. Jest to możliwe dzięki umieszczonej na ręce specjalnej opasce, która wibruje, gdy w budynku uruchamia się alarm.
- Na pomysł tej aplikacji wpadliśmy, kiedy na stronie Hackathonu obejrzeliśmy filmik przedstawiający osobę niesłyszącą, która śpi i nie reaguje na alarm. Doszliśmy do wniosku, że takie osoby muszą być bardziej bezpieczne i powinny dostać jakiś bardziej czytelny sygnał niż mrugające czerwone światełko – tłumaczyli twórcy aplikacji.
Czy aplikacja może zastąpić białą laskę?
Z pewnością może pomóc lokalizować przeszkody – twierdzą autorzy aplikacji see4me z zespołu enable.it.
- W naszym rozwiązaniu używamy smartfona, kamery oraz sieci neuronowej, która analizuje obraz znajdujący się przed nami – opowiadał Kamil Pilawka, członek zespołu. – Możemy więc dostrzec wszystko, co znajduje się naprzeciwko, jak również wokół nas. Wolna przestrzeń sygnalizowana jest dźwiękiem, a inny ton przypisany jest do przeszkody. Aplikacja daje nam także możliwość zarejestrowania i zapamiętania trasy. Za pomocą głosu dodajemy punkt na trasie, który aplikacja nam sygnalizuje, kiedy przechodzimy tą drogą po raz kolejny.
Twórcy trzech zwycięskich aplikacji otrzymali także nagrody partnerów konkursu – firm Google, Orange i Nokia. Czwarte wyróżnienie, ufundowane przez Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych, przypadło zespołowi o nazwie Uczta do Kwadratu.
Hackathon+ to konkurs organizowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Jego celem jest projektowanie rozwiązań pozwalających na przełamywanie barier utrudniających codzienne życie osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Mogą to być bariery architektoniczne, związane z transportem czy techniczne, jak np. niedostosowane strony internetowe. W tegorocznej edycji Hackathonu+ wzięło udział 21 zespołów z całej Polski. Portal Niepelnosprawni.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.
źródło: www.niepelnosprawni.pl